سفارش تبلیغ
صبا ویژن
میوه دانش، با کردار نیک چیده می شود نه باگفتار نیک . [امام علی علیه السلام]
شایدفردا
 
تشکر از دوستان

به نام خلق کننده ی بی خالق

در این زمان لازم می باشد از کلیه ی دوستانی که در کارهای انجمن علمی کتابداری واطلاع رسانی دانشگاه کمک رسان ما بودند تشکر و قدردانی به عمل آوریم از جمله از خانم ها احمدی ومعتمدی که در چاپ مجله ی پاپیروس نهایت تلاش را نمودند و با چاپ این مجله برگ افتخاری دیگر بر افتخارات انجمن علمی کتابدرای و اطلاع رسانی دانشگاه افزدند.( با آرزوی بهترین ها برای این دوستان عزیز و امید موفقیت وبهورزی آنان در سایر امور).

انجمن علمی کتابداری واطلاع رسانی

دانشگاه پیام نور مرکز شهرضا


نوشته شده توسط سیدسجادحسینی 87/3/7:: 2:14 صبح     |     () نظر
 
عوامل آسیب رسان وآسیب رسانان واقعی به حرفه ی کتابداری واطلاع رسا

آسیب زنندگان اصلی به حرفه ی کتابداری واطلاع رسانی
باید گفت آسیب زنندگان به کتابدرای ومراجعان کتابخانه ها کسانی هستند که :
1
-مسولیت برنامه های سواد آموزی آموزش مداوم واشاعه ی فرهنگ مطالعه ارئه ی خدمات ویژه به کودکان ، مولولین ، بزرگسالان ،فرهنگ عمومی را به دوش کتابخانه های عمومی میگذارند اما بودجه واکانات کافی را برای این نهاد اجتماعی فراهم نمی سازند .
2-قبل از این که امکانات و خدمات کافی فراهم سازند از نبود باردهی مناسب در کتابخانه ها ی عمومی سخن می گویند
3-اجازه میدهند افراد فاقد صلاحیت در بخشهای مختلف کتابخانه کار کرده ویا در حوزه متابداری ظاهار نظر کنند اما در همان وقت کتابدارمتخصص در جایی دیگر مشغول کار دفتری است .
4-هرکس علاقه به کتاب وکتابخانه دارد لزوماً کتابدار نیست و نمی تواند در کتابخانه کار کند زیرا شخصی که علاقه به پزشکی دارد ولی پزشک
نیست حق طبابت نخواهد داشت ودر صورت اقدام به این کار با مجازات روبرو خواهد شد 
 
5-کتابخانه های عمومی اگر سود آور بودند قبل از اینها همانند بیمارستان ها و........بخش های غیر دولتی اقدام به ساخت وتجهیز آن می نمودند جرا که اگر این شرکت ها اگرمی دانستند که با فروش هوایی که آن را تنفس می کنیم سود به دست می آورند بدون شک دست به فروش هوای تنفسی میکردند.
6- کنار کشیدن کتابداران از مسائل سیاسی نقش اطلاعات در جوامع به گونه ای  فزاینده محوری است ،در واقع اگر بپذیرید اطلاعات با دانش ودانش با قدرت مرتبط است ، پس باید رابطه ی اطلاعات با قدرت را بررسی کنیم.
همان طور که می دانیم کتابداران امروزه به فن آوری های مرتبط با تولید ،اشاعه ، وبازیابی اطلاعات تسلط دارند (به عنوان مدیران دانش ) اما همیشه خود را به عنوان خدمت دهندگان بی طرف قلمداد کرده اند وبا این که نقش آنها در جوامع دموکراتیک تعیین کننده و حیاتی است (به دلیل در دست داشتن فناوری های اطلاعات )با این حال همیشه شغل خود را فاقد ویژگی سیاسی میدانند واین بزرگترین عیب کتابدران است که با در دست داشتن ابزار قدرت همیشه موضع انفعالی داشته اند ودیگران برای آنها تصمیم گیری کرده اند ومی کنند.
نوشته شده از: فصلنامه پیام کتابخانه ، بهار وتابستان 1383، صفحه ی 32 ، قسمتی از مقاله ی مدیریت غیر دولتی کتابخانه ها ی عمومی مسائل وراه حل ها ، نوشته ی حسن اشرفی ریزی.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سیدسجادحسینی 87/1/25:: 11:28 عصر     |     () نظر
 
کتبخانه ی ملی انگلستان( British Library )

کتابخانه ملی بریتانیا        British Library

تاسیس: جولای 1973
تاریخچه :
تاسیس کتابخانه ملی انگلستان ( کتابخانه بریتانیا) حاصل ادغام مجموعه های چند کتابخانه بزرگ است که از طریق اهدا وقف خریدای و مصادره فراهم امده بود . بعد از کتابخانه کنگره امریکا و کتابخانه ملی فرانسه کتابخانه بریتانیا سومین کتابخانه بزرگ دنیا شناخته شده است . هدف کتابخانه بریتانیا پشتیبانی از مطالعه پژوهش و ابداع است . کتابخانه ملی بریتانیا با ترکیب نقشی که در حفظ میراث فرهنگی ایفا میکند با حمایت مستمر از علم  تجارت و صنعت نگهدارنده حافظه فرهنگی ملت انگلستان و یک منبع اطلاعاتی اساسی برای استفاده کنندگان کنونی است .
بخش ها :
کتابخانه ملی انگلستان در هنگام گشایش با بخش های زیر  شروع به کار کرد :
 بخش های کتابخانه ای ( موزه بریتانیا ) که در سال 1753 تاسیس شد و بیشترین توسعه آن بعد از تعیین ( آنتونیو پانیستی ) به عنوان مسئول کتب چاپی در سال 1837 بود . >قانون حق چاپ <

( سال1842 ) مقرر ساخت که تمامی انتشارات بریتانیا در این کتابخانه به ودیعه سپرده می شود .

_کتابخانه>دفتر ثبت و نوآوری ها< ( تاسیس 1885 ) که در سال 1966 بخشی از موزه بریتانیا شد .

_>کتابخانه ملی مرکزی< (تاسیس1930به عنوان جانشین>کتابخانه مرکزی دانشجویان<) .

_>کتابخانه ملی بریتانیا< (تاسیس1950) .

_>کتابخانه امانی ملی علوم و فناوری .<

_>دفتر اطلاع رسانی و فنی.<

بخش هایی که بعدها به کتابخانه بریتانیا اضافه شدند عبارتند از :

_کتابخانه و پیشینه های دفتر هند تاسیس 1982.

_موسسه مضبوعات صوتی برتانیا – آرشیو ملی صدا تاسیس1983.

_کتابخانه انجمن کتابخانه ها تاسیس 1988.
ساختار مدیریتی و تشکیلات درونی کتابخانه بریتانیا از آغاز تا کنون تغییرات زیادی کرده است . امروزه این کتابخانه در دو مرکز اصلی خود در لندن و بوستون اسپا ( یورکشایر ) فعالیت می کند . ساختمان جدید کتابخانه در سن پانکراس ( لندن ) در نوامبر  1997 برای اولین بار به روی عموم گشوده شد....... .
این تحقیق توسط آقای فرزاد کرامتی در 80 صفحه نوشته شده است شما می تونید برای تهیه ی متن کامل آن با من تماس بگیرید.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سیدسجادحسینی 87/1/21:: 6:53 عصر     |     () نظر
درباره

شایدفردا


سیدسجادحسینی
باشد برای فردا شاید...
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها